Plannen voor beginners

plannen

Als je kijkt naar de grote berg huiswerk op mijn bureau moet ik wel kunnen plannen, maar ik weet hoeveel mensen het lastig vinden. Dus vandaag deel ik mijn tips en hopelijk neemt het iets van de chaos weg.

Maak een lijstje. Lijstjes maken alles zo veel makkelijker. Als je hem aan het maken bent denk je echt, shit dit krijg ik nooit af, maar dan weet je tenminste wel waar je aan toe bent. Misschien lucht het wel op en maak je ruimte in je hoofd.
Kijk in je agenda. Wanneer moet wat af? Schrijf de datums op en vul je to do list aan. Soms lees ik over iets heen in mijn agenda en dat wil je echt niet!
Stel prioriteiten. Leren moet natuurlijk ook, maar vergeet niet de deadline van die grote opdracht waar je nog bijna niks voor gedaan hebt. Onderstreep de dingen die je echt gedaan moet krijgen vandaag of die je over een paar dagen ook nog kan doen. Dit geeft je een hoop duidelijkheid en rust in je hoofd.
Maak een planning. Je hebt nu alles opgeschreven en je weet wat je moet doen. Nu moet je alleen nog even kijken naar hoeveel tijd je voor iets nodig hebt. Begin met het moeilijkste, want dan ben je er maar vanaf. Wanneer kan je je het beste concentreren? Plan wanneer je wat gaat maken en houdt rekening met de nodige pauzes!
Beginnen maar. Hoe stom het ook lijkt, gewoon beginnen. Als je het blijft uitstellen kom je nergens en dan wordt je lijstje alleen maar langer.
Afstrepen! Yes je bent goed bezig. Het is zo fijn om op je lijstje dingen te kunnen afstrepen. Weer een taak minder. Ga zo door!

Kunnen jullie een beetje plannen of is het een grote chaos?

Love,

Eline

8 gedachtes over “Plannen voor beginners

  1. Lobke - Lovali zegt:

    Wat een fijne tips! Plannen is voor mij echt een hel. Ik kan het niet, wil het niet en houd het niet vol. Maar dit zijn wel hele fijne tips waar ik iets aan heb! Die ga ik zeker proberen voor mijn honderdste poging om te plannen! Veel liefs, X

  2. FiekeFairy zegt:

    Ik hou zo van plannen! Ik plan echt alles, mijn blog, huiswerk, het zorgt ervoor dat wanneer andere mensen de dag voor een toets in de stress zitten ik nog maar een half uurtje hoef te herhalen (meestal dan haha ;) )

  3. Anne zegt:

    Goede fijne tips inderdaad! Heb ik echt wat aan, en ik zit in precies hetzelfde schuitje. Pfff… Soms is het ook zo veel!
    Ennn dat blok van de hema heb ik ook ;) Handig hè?

Geef een reactie

