Hardlopen voor beginners

hardlopen voor beginners

Ik loop nu al een jaar of vijf hard (wow) en ik weet hoe lastig het is om te beginnen. Daarom deel ik mijn tips om te beginnen met hardlopen of sporten in het algemeen. Niet iedereen is een runfreak, maar ik vind het zo’n fijn gevoel geven!

Begin rustig Ik weet hoe graag je wilt, maar het is zo frustrerend dat het niet lukt. Geloof me ik kwam de straat nog niet uit, maar begin gewoon. Kijk hoe ver je komt. Stel niet te hoge eisen. Begin gewoon met een kilometer. Kijk hoe het gaat en lopen is helemaal niet erg.
Ga samen Dit kan of heel motiverend werken, of heel demotiverend. Als je het niet fijn vind om alleen te gaan en je hebt iemand die samen met je wilt gaan, prima. Denk er wel aan dat die andere sneller kan zijn of dat je dan niet in je eigen tempo kan lopen. Het kan wel weer een uitdaging voor jezelf. Persoonlijk ren ik liever alleen. Genieten van de stilte, maar af en toe is samen lopen ook wel fijn.
Ga overdag Vooral in de winter vind ik het ontzettend demotiverend om in de avond te gaan hardlopen. Bovendien is het dan donker en voel ik me niet al te prettig. Ga daarom voor school als je iets later hoeft te beginnen. Je bent je dag goed begonnen en dan zit je er niet de hele dag tegen aan te kijken.
Investeer Ik weet dat hardlopen een redelijk goedkope sport is. Je hoeft er geen abonnement voor af te sluiten, maar investeer in goede schoenen. Het maakt echt een verschil. Tuurlijk kan je eerst goedkope schoenen kopen om het uit te proberen, maar als je door wilt gaan, koop dan goede schoenen. Het kan je blessures schelen en er is alle keus.
Vergelijk niet Word je weer ingehaald? Maakt helemaal niets uit. Je weet niet hoe lang die persoon al bezig is. Richt je op jezelf. Jij bent weer de deur uit gegaan en je loopt lekker in je eigen tempo.
Luister naar je lichaam Als je pijn hebt, loop dan niet door. Ik heb astma en soms wil ik toch gaan, maar dan is het beter van niet. Je moet ook rust nemen. Elke dag spierpijn is ook niet goed en een weekje druk op school? Rust lekker uit. Je lichaam heeft herstel tijd nodig. Kramp? Stop, als je gaat forceren ben je straks veel verder van huis.

Een aantal simpele tips, maar hopelijk kunnen jullie er iets mee. Ook al doe je liever een andere sport. Het is al knap dat je jezelf de deur uit schopt. Luister naar je lichaam en is hardlopen niets voor jou? Dan zijn er nog zo veel andere sporten zoals zumba. Luister naar je lichaam en heb er plezier in. Dan doe je het ook liever. Het zou geen straf moeten zijn, maar een overwinning.

Love,

Eline

14 gedachtes over “Hardlopen voor beginners

  1. Rosie zegt:

    Simpele maar goede tips :)! Ik ben zelf meerdere malen begonnen met hardlopen maar het is gewoon niet echt mijn ding. Wandelen daarentegen wel, dus daar geniet ik op het moment volop van!

    XX

  2. Cheyenne Caitlin zegt:

    Heel herkenbaar. De eerste keer hield ik nog geen minuut vol. Ik ben deze week weer begonnen met rennen. Ik vind het juist fijn om in de avonduren te rennen. Rustiger op straat en minder mensen die je bezweten hoofd zien haha. Leuk om te lezen! O en die topjes van de H&M zien er erg leuk uit!

  3. Merel zegt:

    Goede tips! Ik ben zo vaak ‘begonnen’ met hardlopen en na 3 keer stop ik er dan weer mee. Meestal ga ik samen met iemand. Het feit dat ik totaal geen conditie heb werkt zo demotiverend. Na 3 minuten rennen kan ik al niet meer. Ik weet dat je het moet opbouwen, maar ja, als ik na 3 keer steeds stop wordt het er niet beter op haha.

  4. Sanne zegt:

    Wat een leuk en handig bericht!
    En wauw, je loopt al 5 jaar hard? Wat knap zeg.
    Ik ben vorig jaar in de zomer begonnen en ben in de winter weer gestopt.. nu moet ik eigenlijk weer gaan beginnen van mezelf (omdat ik weer wilde beginnen als het weer lekkerder werd en ik geloof dat dat moment is aangebroken, haha), maar die eerste keer vind ik zo lastig.
    Goede sportschoenen zijn ook wel echt belangrijk, heb ik gemerkt. Sowieso fijne sportkleren! Ik kreeg last van m’n scheenbenen doordat ik op gewone schoenen liep, en toen ik hardloopschoenen had gekregen, liep ik veel beter. En omdat ik ze zo mooi vind, motiveert dat ook weer om te lopen ;). Gelijk toen heb ik ook een sportbroek (zo’n strakke gladde) en stevige sport bh gekocht, en dat maakt het hardlopen al zo’n stuk fijner!
    Ja, ik moet echt weer gaan beginnen ;), bedankt voor deze herinnering met goeie tips, hihi.
    Liefs

Geef een reactie

