Productiever de dag door

productiever de dag door

Hebben jullie ook wel eens van die dagen waarop gewoon niks lukt en je echt niet vooruit te branden bent? Nou dat heb ik ook wel eens, maar met mijn drukke studie moet er toch wat gebeuren. Vandaag geef ik jullie tips om productiever de dag door te komen, zodat je nog wat vrije tijd over houdt.

Biep, biep biep! Sta een uurtje eerder op (mag ook een halfuur). Zo heb je niet iets meer tijd voor al die dingen die je nog moet doen. Bovendien kan je dan nog even rustig wakker worden, maar ga het niet uitstellen. Zet je gewone wekker en niet die op je telefoon. Anders lig je nog een kwartier in je bed om social media te checken.

productiever de dag door - to do list

Maak een to-do lijst. Schrijf echt alles op! Moet je boodschappen doen, sporten en douchen of vijf hoofdstukken samenvatten. Gewoon alles opschrijven. Het lijkt misschien veel, maar we gaan zo wat dingen wegstrepen en er orde in aanbrengen.

Productiever de dag door - markeren

Pak een markeerstift en markeer die vandaag echt moeten gebeuren. Wees streng voor jezelf, want sommige dingen kunnen best een dagje wachten. Als je de belangrijkste dingen hebt gemarkeerd ga je de tijden ongeveer inschatten. Wat ga je als eerst doen en hoe lang duurt dat ongeveer. Schrijf alles op in de goede volgorde en je dag kan beginnen.

Neem op tijd pauze. Ik moet wel even toegeven dat ik hier heel slecht in ben, maar stop op tijd. Ik ga de laatste tijd gewoon door. Mijn tip is zet een timer. Ik kwam er achter dat er ook een op je computer zit. Zet hem op een uur, en als het uur om is neem je even pauze. Het is blijkbaar bewezen dat je ongeveer 45 minuten dingen in je opneemt, dus je wordt er eigenlijk alleen maar productiever van. Deze gedachte heeft mij geholpen, maar ik ben er nog lang niet. Soms ben ik gewoon een perfectionist.

Heb je echt geen concentratie? Stop er dan mee, ga even iets anders doen. Leg je telefoon wel weg, of achter je. Als je toch doorgaat met werken ben je vaak minder productief. Je kan wel naar je scherm gaan staren, maar dan krijg je die samenvatting echt niet af. Neem een pauze, ga even wandelen, wat drinken of even kletsen met je moeder. Gun jezelf ook wat rust tussendoor. Je merkt dat je daarna weer beter aan de slag kan en meer stof opneemt.

Beloon jezelf. Ik zou eerst de ‘stommere’ dingen doen, zodat je je daarna kan belonen met leukere dingen. Je mag best die serie kijken, maar zorg er wel voor dat je even geleerd hebt of de vaatwasser hebt uitgeruimd. Zo ga je er niet de hele dag tegen op zien, maar is het juist fijn als je hem mag afstrepen. Probeer er ook een beetje plezier in te vinden.

Dit waren mijn tips, die mij de laatste tijd erg geholpen hebben. Ik ben er natuurlijk nog lang niet, maar zoek vooral een rustig plekje en afstrepen maar. Hebben jullie nog tips om te delen?

Liefs,

Eline

12 gedachtes over “Productiever de dag door

  1. naomiinwonderland zegt:

    Leuke post! Ik sta tegenwoordig vaak vroeger op, je hebt gewoon zoveel meer tijd om dingen te doen. Soms heb ik echt het gevoel dat er veel te weinig uren in een dag zitten. Vroeg opstaan is dan ook de enige optie!

  2. Jan zegt:

    Haha ik ben wat dat betreft ook echt een soort Lena Lijstje,
    ik maak echt elke dag voor alles lijstjes,
    en betreffende het huiswerk, ik deed vaak ook dat ik een ding moest doen en dan mocht ik weer een aflevering van een serie kijken van mezelf haha!

  3. Bettie zegt:

    Bij mij werken helaas to do lists niet. Als ik dan een ding niet ga halen, ga ik het aanpassen. Ik denk dat dat de bedoeling is van een to do lijstje. Maar als ik mezelf rust gun met aantal pauzes dan lukt het opzich wel.

  4. Linda zegt:

    Leuke tips! Als ik even geen concentratie meer heb moet ik ook echt even pauze nemen, want op dat moment krijg ik dan toch niks meer voor elkaar…

Geef een reactie

